Dnia 09.02.2015r. uczniowie klas P3a, P3d, P3b, P1b, P1c, GIIIB ZSS Nr 85 pod opieką nauczycieli p. E. Pędzich i p. J. Górskiej uczestniczyli w zajęciach, które odbyły się w Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych przy ulicy Chełmskiej na aktywnej Wystawie edukacyjnej „PLAN FILMOWY” z wykorzystaniem scenografii z filmu pt „Miasto 44” w reżyserii Jana Komasy. Film, który uczniowie niedawno obejrzeli w kinie wywarł na wszystkich ogromne wrażenie. Ekranizacja Jana Komasy jest hołdem dla wszystkich, którzy walczyli w obronie ojczyzny w Powstaniu Warszawskim.
Plan filmowy to niecodzienne miejsce wypełnione sprzętem, dekoracjami, rekwizytami filmowymi. Oprócz elementów składających się na wyposażenie planu filmowego, edukacja realizowana jest przy pomocy materiałów dźwiękowych, filmowych i multimedialnych. Na dużym ekranie obejrzeliśmy współczesne materiały filmowe (krótkie dialogi ekipy filmowej w trakcie realizacji filmu „Miasto-44”) oraz materiały archiwalne z Powstania Warszawskiego.
Wędrówkę uczniów po planie filmowym poprzedziły wizyty w garderobie i filmowej charakteryzatorni. Uczniowie przebrani w kostiumy stylizowane na mundury powstańców, poddani charakteryzacji (malowanie twarzy) wcielili się na krótko w postaci z filmu wchodząc do pomieszczeń odwzorowujących warszawskie mieszkanie częściowo zbombardowane w domu w czasie II wojny światowej przechodząc również specjalnie skonstruowanym sztucznym kanałem, którym w filmie Jana Komasy przedzierali się mali powstańcy. W trakcie warsztatów filmowych uczniowie dowiedzieli się jak wiele osób o różnych zawodach pracuje nad tym, aby mógł powstać film. Oprócz reżysera i aktorów, autora scenariusza, operatora i twórcy scenografii są to m.in.: montażysta, dźwiękowiec, oświetlacz, klapser, wózkarz. Poznali także niektóre pojęcia „języka filmowego” jak: klatka, kadr, cięcie, zbliżenie, ujęcie. Uczniowie mieli okazję poczuć się jak twórcy filmowi i znaleźć się w miejscach na co dzień dostępnych tylko dla ekipy filmowej. Pełni przeżyć, wrażeń i emocji wróciliśmy do szkoły, gdzie na zajęciach lekcyjnych wychowankowie odgrywali scenki rodzajowe wcielając się w role filmowców z wykorzystaniem szkolnego sprzętu tj.: kamera, aparat fotograficzny, projektor, tablica multimedialna oraz kostiumów i szkolnych rekwizytów teatralnych co było inspiracją do ciekawej dyskusji oraz przygotowania reportażu filmowego. Zajęcia filmowe umożliwiły młodzieży odkrywanie tajników powstawania filmu i pracy filmowców w autentycznej scenografii, fragmentu przestrzeni filmu – planu, gdzie kręcono część scen obrazu poświęconego Powstaniu Warszawskiemu, co zwiększyło zainteresowanie uczniów tą dziedziną sztuki filmowej. Uwzględniając aspekt historyczny, interaktywny projekt formy zajęć zaproponowany przez WFDiF jest szczególnie wartościowy.