AAC

Wspomagające i alternatywne metody porozumiewania się (AAC-ang. Augmentative and Alternative Communication) to wszelkie sposoby umożliwiające osobom ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi przekazywanie i odbieranie komunikatów.
Obejmują procesy:
• uzupełniające naturalną mowę i/lub pismo – komunikacja wspomagająca i/lub
• zastępujące naturalną mowę i/lub pismo – komunikacja alternatywna w celu maksymalizowania umiejętności komunikacyjnych ich użytkowników, które są niezbędne do skutecznego porozumiewania się i społecznego funkcjonowania w codziennym życiu.
AAC to zestaw narzędzi i strategii, z których korzysta użytkownik AAC, aby móc sprostać codziennym wyzwaniom komunikacyjnym. W szerszym znaczeniu AAC jest wielodyscyplinarnym, dynamicznie rozwijającym się obszarem praktyki naukowej (badawczej), edukacyjnej i klinicznej. Łączy w sobie działania profilaktyczne, diagnostyczne i terapeutyczne zmierzające do usuwania niepowodzeń komunikacyjnych oraz przywracania skutecznego i funkcjonalnego porozumiewania się dzieci i dorosłych, bez względu na rodzaj i złożoność objawów oraz przyczyny i skutki zaistniałych dysfunkcji, zaburzeń lub ograniczeń (…)
(Grycman, Kaczmarek, Podręczny słownik terminów AAC, 2014, s. 347 - 348)

Osoby potrzebujące komunikacji alternatywnej i wspomagającej są w różnym wieku (dzieci, młodzież i dorośli) i reprezentują zróżnicowany poziom umiejętności. Pracę z nimi rozpoczyna się od oceny ich potrzeb komunikacyjnych. Dla nich wszystkich tak samo ważne jest to, by móc komunikować się i być rozumianym, aby realizować potrzeby natury fizycznej, emocjonalnej i społecznej.
(S. Tetzchner, H. Martinsen: Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposób porozumiewania się, s. 62.)

RODZAJE ZESTAWÓW/SYSTEMÓW ZNAKÓW DO KOMUNIKACJI WSPOMAGAJĄCEJ I ALTERNATYWNEJ DOSTĘPNE/UŻYTECZNE W POLSCE:
I Znaki przestrzenno-dotykowe
1. Przedmioty rzeczywiste
2. Miniatury przedmiotów i znaki trójwymiarowe adaptowane
II. Znaki manulane
1. Gesty naturalne – systemy lokalne
2. Znaki manualne MAKATON
3. KOGHAMO
4. Język migowy
5. Alfabet palcowy (daktylografia)
6. Alfabet punktowy (alfabet Lorma)
III. Znaki graficzne
1. PIC – Pictogram Ideogram Communication (Piktogramy)
2. PCS –Picture Communication Symbols
3. System symboli BLISS
4. WLS – Widgit Literacy Symbols
5. Znaki graficzne MAKATON
6. Polski system znaków MÓWik
7. SymbolStix
8. Rysunki
9. Litery, sylaby, wyrazy
Podział znaków na podstawie H. Martinsen, S. von Tetzchner, 2002

Partnerzy

MEN MKO Biuro Edukacji Szkoła W Ruchu
© 2024 Zespół Szkół Specjalnych nr 85
Wykonanie: Solmedia.pl